22.9.2010

Elämänkatsomustietoa alakoulussa II

Viikot 38-44

Jakson tavoitteet löytyvät useammastakin sisältöalueesta, esim. Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu sekä Yhteisö.

Tavoitteita:

* suomalainen kulttuuri, suvaitsevaisuus.
* arvo ja normi, vastuu ja vapaus elämässä.
* lasten oikeudet, oikeus ja velvollisuus.
* etiikan perusteita, teon moraalinen oikeutus, teon tarkoitus ja seuraus, oman elämän eettisiä ongelmia ja niiden ratkaisuja.

Käsittelemme Kaari Utrion, Kaarina Helakisan ja Maikki Harjanteen kirjan Laps’ Suomen avulla lasten elämää Suomessa entisaikaan ja nyt. Menneitä aikoja verrataan nykyaikaan. Miten olot ovat kehittyneet? Millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia lapsilla oli, millaisia on nyt. Mitä hyviä/ huonoja puolia oli lasten elämässä ennen verrattuna nykyaikaan?

Kahdelle vanhimman vuosiluokan oppilaalle annan tekstit monisteina. Heidän täytyy monisteiden avulla vastata tekstikysymyksiin.

Viikko 38 Maailman vaalein kansa, faktoja suomalaisista muinaisesta ajasta Venäjän vallan aikaan.

Viikko 39 Saunassa syntyneet, miten lapsia hoidettiin, mitä lapset sairastivat, lasten ravinto.

Viikko 40 Kureliivit, korsetit, lasten pukeutuminen, lelut.

Viikko 41 Lasten kasvatus.

Sisällytän tunteihin myös esim. Topeliuksen satuja (niistä kyllä löytää ei-uskonnollisiakin), esim. Muurahaisen käynti lääkärissä, Viisivuotiaan sankarilaulu, Pikku Ressu, Noorasta, joka ei tahtonut olla lapsi) ja vanhoja lastenlauluja. Pyrin siihen, että oppilaat pystyisivät faktojen lisäksi myös tunnetasolla samastumaan entisajan lasten elämään.

Kevennän tunteja niin, että lopputunnista askartelemme ”vanhaan malliin”. Teemme esim. pujottelutöitä, tikkuaskartelua ja paperitaittelua. Tikkuleikki (kasa tikkuja pöydällä, nostellaan varovasti erilleen) on myös perinneleikki.

Jälkimmäinen tunti kolmosten ja kutosen kanssa:

* Kokeilemme musteella kirjoittamista.
* Kootaan internetistä tietoa entisajan leluista ja tehdään tuloksista näyttely muille.
* Topeliuksen teksteistä/ vanhoista lastenlauluista esitys muille.
* sarjakuva jostakin vanhasta tarinasta.

Viikko 42 Syysloma

Viikko 43 Monikulttuurisuutta käsittelevä näyttely kaupunginkirjastossa

Viikko 44 Lapsuus entisajan Suomessa -teema jatkuu vielä yhden kerran

Jos minä istuisin tuntikehystyöryhmässä, siirtäisin kolmasluokkalaisten toisen tunnin viidesluokkalaisille. Monissa kouluissa on varmasti samanlainen sekaryhmä kuin minullakin. Nyt mennään vahvasti alkuopetuksen ehdoilla. Yritän tunnekasvatuksen ja toiminnallisuuden kautta saada aikaiseksi jotain ”aivotoimintaa”, mutta varsinaiseen pohdiskeluun ja filosofointiin pääsemme varsin harvoin. Jos toinen tunti olisi vain ylimmille luokille, olisi paljon helpompi vaihtaa ajatuksia ja harjoitella kunnon pohtimista. Eikä todellakaan olisi haitaksi, jos opekin hankkisi jotain koulutusta filosofointiin lasten kanssa:)

Satu Arjanne




Scroll Up